فرایند تولید بتن اکسپوز

بتن به عنوان پر تولید ترین ماده صنعتی در جهان می باشد که انواع و اقسام مختلفی دارد. ساختار بتن مجموعه ای از ذرات شن و ماسه به وسیله چسبی متشکل از سیمان و آب بهم متصل شده اند که این مواد به نسبت مشخصی با هم مخلوط می شوند , این میزان مشخص طرح اختلاط نام داردکه بر اساس فرمول و محاسب معین می گردد , بنابراین بسته به بزرگی ذرات شن و ماسه و میزان آب و سیمان میتواند مقاومت های مختلفی داشته باشد و در جاهای مختلف بسته به نوع کاربری و هدف مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد. یکی از انواع بتن , بتن اکسپوز می باشد که در این مقاله به بررسی این نوع بتن و ذکر خصوصیات آن خواهیم پرداخت. امروز بتن اکسپوزبه عنوان یکی از مهم ترین اشکال نما سازی در سازه های مدرن می باشد. هیچ یک از متریال های نماسازی نمیتوانند تا این حد کاربردی و متنوع و انطباق پذیر باشند , بنابراین از بتن اکسپوز جهت اجرای هر نما با هر شکل و طراحی میتوان استفاده کرد و تمام اشکال و نقوش مورد نظر را با استفاده از سیستم قالب های موجود و به شکلی مقرون به صرفه و اقتصادی میتوان بر بدنه ایجاد کرد.

معرفی بتن اکسپوز

بتن اکسپوز یا بتن نما , نوعی بتن است که به عنوان سطح تمام شده کار استفاده میشود و روی آن برای مدتی یا همیشه پوشانده نمی شود , به همین خاطر باید در انتخاب بتنی با کیفیت و طرح اختلاط مناسب تر دقت نمود , زیرا قرار است که نمای کار باشد.

مشخصات فنی بتن اکسپوز

بتن اکسپوز متشکل از ماسه ریزدانه، آب وسیمان است که در حین اختلاط به آن مواد روان کننده و پرکننده اضافه می شود.از مهم ترین مشخصات این نوع از بتن می توان به موارد زیر اشاره نمود :

– این بتن رنگ پذیری بالایی دارد که به دلیل سطح صاف و یکپارچه آنهاست؛

– یکپارچه بودن و استحکام بالای این بتن کمک می‌کند که تا حدود ۵۰۰۰ پاسکال فشار را تحمل کند؛

– حداکثر جذب آب در بتن اکسپوز حدود ۶ درصد است که عملاً استفاده از آن برای زیر زمین و بخش‌های مرتبط با رطوبت آسان می‌کند.

– وزن مخصوص این بتن حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است که نسبت به بتن معمولی بیشتر است.

– با توجه به اینکه در جریان استفاده از این بتن، از اتلاف سیمان و مواد تشکیل دهنده جلوگیری می‌شود، توجیه اقتصادی مناسبی دارد.

– چون استحکام کششی و فشاری بالایی دارد.

طرح اختلاط بتن اکسپوز :

همانطور که در بالا هم اشاره شد بتن اکسپوز متشکل از ماسه ریزدانه، آب و سیمان است که در حین اختلاط به آن مواد روان کننده و پرکننده می باشد ، بنابراین با توجه به اینکه این نوع از بتن به عنوان نما هم استفاده می شود بایستی یک طرح اختلاط متفاوت تری نسبت به بتن معمولی داشته باشد چرا که باید بتواند در مقابل عوامل جوی و تغییر دما و رطوبت مقاوم باشد. بطور کلی این تفاوت به صورت قابل توجهی محسوس نیست و کلیت روش طبق طرح اختلاط بتن معمولی است اما با توجه به افزودن مواد پرکننده که باعث لغزندگی ماسه و سیمان میشود اگر زمان اختلاط بتن بیش از حد باشد موجب جدایش دانه از هم می شود بنابراین زمان اختلاط در این نوع بتن بسیار مهم بوده و حدودا ۷ تا ۱۰ دقیقه تخمین زده می شود. از دیگر مسائلی که باید حین اختلاط بتن اکسپوز به آن توجه نمود درزگیری قالب ها، استفاده از مواد افزودنی مناسب و روغن قالب ها و ویبره جهت خروج حباب های هوا می باشند.

مسلح سازی بتن :

مصنوعات بتنی که مجموعه ونوس استون تولید می کند , مسلح به الیاف pp , مش فولاد , الیاف لاستیک و رزین استاندارد است که برای مقاوت بیشتر محصولات و جلوگیری از ریز ترک های بتن و جذب آب کمتر استفاده میشود. پشت محصولات از پوکه است برای جذب 100% محصول با سطح کف یا نما و تمامی کارهای نما دارای اسکوپ می باشند که به دلیل استاندارد های کیفیت متریال و ساختار تاییدیه نظام مهندسی را در بر میگیرد.

سبد خرید